کد مطلب: 170991
بيانيه کميته صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري
قانون شکني ها در حوزه آب فجايع اجتماعي و زيست محيطي را به دنبال دارد
تاریخ انتشار : 1395/08/23 18:35:37
نمایش : 1346
بايد متذکر شد بسياري از نگراني ها در حوزه آب استان همچنان پابرجا بوده و رفع اين نگراني ها، که گزيده اي از آنها به شرح زير بيان ميشود، در گرو اهتمام جدي مسئولان استاني و کشوري خواهد بود.












 
به گزارش هفت چشمه، به نقل از مشکات برين بيانيه کميته صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري «پيرامون سفر معاون اول محترم رئيس جمهوري و وزير محترم نيرو به استان در تاريخ 18 آبان 95» به شرح زير مي باشد:

با سلام و درود به روح پر فتوح حضرت امام و شهداي انقلاب اسلامي ايران و سلام و درود به محضر مقام معظم رهبري و مردم شهيدپرور استان چهارمحال و بختياري

وقوع خشکسالي يک دهه اخير در استان چهارمحال و بختياري و افزايش چشمگير مشکلات کم آبي استان در بخشهاي مختلف مصرف و بحراني و ممنوعه شدن آبهاي زيرزميني بيش از 80 درصد دشتهاي استان که تأمين کننده عمده آب مصرفي استان هستند، موضوع آب را به مهمترين چالش استان تبديل کرده لذا صيانت از آب و حفاظت از محيط زيست استان، به وظيفه همگاني تبديل شده است. اخيرأ سفر برخي مقامات کشوري به استان از جمله معاون اول محترم رئيس جمهور و وزير محترم نيرو، فرصتي براي مردم و نمايندگان استان بوجود آورد تا با پيگيري مطالبات خود در زمينه آب، مسئولين کشوري را بيش از پيش به تهديدها و پيامدهاي مخرب برخي اقدامات غيرکارشناسي و بعضأ غيرقانوني در دست انجام در حوزه آب استان آگاه سازند.

لذا کميته مردمي صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري بر خود لازم ميداند از مردم شهيدپرور استان، فعالان محيط زيست و نمايندگان محترم استان در مجلس شوراي اسلامي که در پيگيري و دفاع از حقوق آب استان در اين سفر تلاش وافري انجام دادند، کمال تشکر و قدرداني را داشته باشد. اگرچه انتظار مي رفت معاون اول محترم رئيس جمهور، همانگونه که در سفر اخير به استان اصفهان شخصا به مسئله آب ورود کرده و در رفع مشکلات آن استان موضع گيري نمودند، در استان چهارمحال و بختياري نيز اقدام مشابه انجام دهند، ولي بر خود لازم ميدانيم از وزير محترم نيرو که سعي نمودند در بيانات خود (نظير تسريع در اجراي طرح آبرساني محور بن-بروجن براي اتمام آن تا پايان سال 1396 و تأکيد بر حذف تونل بهشت آباد)، برخي از دغدغه ها و نگرانيهاي مردم استان را برطرف نمايند، کمال تشکر و قدرداني را داريم. بايد متذکر شد بسياري از نگراني ها در حوزه آب استان همچنان پابرجا بوده و رفع اين نگراني ها، که گزيده اي از آنها به شرح زير بيان مي شود، در گرو اهتمام جدي مسئولان استاني و کشوري خواهد بود.

1) از وزير محترم نيرو تقاضا داريم براي پايان دادن به نگراني هاي مردم در مورد مکاتبات قبلي وزارت نيرو که تخصيص هاي قانوني استان اعم از کشاورزي و شرب بن-بروجن از زاينده رود را به گونه اي مخدوش نموده و يا تحت الشعاع قرار داده، با ابلاغ کتبي تاييد مجدد کرده و تمامي اين تخصيصها را به رسميت بشناسند.

2) با توجه به اينکه بيش از 60 درصد جمعيت و دشتهاي ممنوعه استان در حوضه بهشت آباد قرار دارد و اين حوضه بدليل تغييرات اقليمي و وقوع خشکسالي بلند مدت، نسبت به گذشته بيش از 50 درصد کاهش آبدهي را نشان ميدهد و در آينده روند کاهشي منابع آب متصور است، وزارت نيرو چگونه طرح انتقال آب بهشت آباد را با فرضيات غير واقعي گذشته، از نظر تخصيص آب و حجم مخزن بالاي يک ميليارد مترمکعبي سد بهشت آباد، در دستور کار خود قرار داده است؟ بدتر از آن لوله گذاري از استان هاي مقصد با ظرفيت غيرواقعي است که ادامه اين روند بجز تضييع حقوق بيت المال و ايجاد انتظار غير واقع بينانه از ميزان آورد آب در استانهاي مرکزي ايران و تشديد بحران آب رودخانه کارون در استان هاي چهارمحال و بختياري و خوزستان، حاصل ديگري نخواهد داشت.

3) طرح تونل گلاب که در دولت قبل بطور غيرکارشناسي و غيرقانوني شروع شد، متاسفانه در دولت فعلي تکميل گرديد و علي رغم مصوبات شوراي عالي آب که بررسي مجدد و اخذ مجوز زيست محيطي را طبق مقررات الزام نموده بود، بازهم طرح متوقف نگرديد. برعکس با امضاي يک تفاهم نامه زيست محيطي فاقد وجاهت قانوني، بدعت جديدي براي دور زدن قانون پايه گذاري شد و با کمال تعجب وزير محترم نيرو در سفر اخير به استان بر قانوني بودن اين تونل تاکيد نمودند. با توجه به اينکه تکرار اين قانون شکني ها در حوزه آب مي تواند فاجعه اجتماعي و زيست محيطي بوجود آورد، کمترين اقدام مورد انتظار از سوي وزارت نيرو، تعطيلي هرچه سريعتر طرح تونل گلاب و جلوگيري از بهره برداري آن ميباشد و همچنين از دستگاههاي نظارتي شامل ديوان محاسبات و سازمان بازرسي کل کشور درخواست مي شود، با توجه به وظايف نظارتي خود نسبت به  بررسي دقيق موضوع و شناسائي افرادي که در اجراي اين طرح غيرقانوني و اتلاف حقوق بيت المال نقش داشته اند، اقدام لازم را بعمل آورند. بديهي است اگر اين اقدام قبلا انجام شده بود، شروع حفاري تونل بهشت آباد در محل کارگاه هاي چرمهين و باغبهادران توسط مسئولان استان اصفهان بدون اخذ مجوز زيست محيطي انجام نمي گرفت.

4) در پايان لازم به ذکر است يکي از مشکلاتي که استان چهارمحال و بختياري از دهه هاي قبلي با آن دست به گريبان بوده، دخالتها و اقدامات غيرمسئولانه و غيرعادلانه برخي مسئولان استان اصفهان در حوزه آب اين استان مي باشد. از جمله عملکرد نامناسب در اجراي تونل سوم کوهرنگ که بيش از 20 سال است مردم شريف بيرگان و کوهرنگ آسيب هاي فراوان ديده اند و مسئولين ذيربط استان اصفهان به تعهدات قانوني خود در قبال مردم استان از جمله برگردانيدن چشمه هاي خشک شده منطقه (چشمه مرواريد)، تملک روستاهاي منطقه بيرگان که در محدوده مخزن سد قرار مي گيرد، رفع تخلفات مربوط به ويلاسازي هاي غيرمجاز و ساير تعهدات، به نحو مقتضي عمل ننموده اند. لذا براي حفظ وحدت ملي، پيشگيري از شکاف اجتماعي بين مردم دو استان و قرارگيري اقدامات توسعه منابع آب بين استاني در مدار قانون و کارشناسي، لازم است مسئولان ارشد کشور، بطورکلي مسئولان استان اصفهان را از مداخله در اموري که به حوزه آب استان چهارمحال و بختياري مربوط ميشود، منع نمايند تا متولي اصلي آن يعني وزارت نيرو بتواند بدون اعمال فشارهاي غيرکارشناسي تصميمات منطبق بر اصول کارشناسي و قوانين و مقررات اخذ نمايد.

والسلام عليکم ورحمته الله و برکاته
کميته صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري
22/8/1395

انتهاي پيام570ه/1020ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg